уторак, 2. јун 2020.

МАГИЈА ЈЕ У РУКАМА НАСТАВНИКА

                                                    
  
   ПРОЈЕКАТ: ЧИТАЊЕМ ГРАДИМО ЛЕПШИ СВЕТ
                 

Да би деца заволела читање требало би им понудити приче. И то за почетак кратке приче. Временом ће схватити да баш у тој краткој форми је синтетизована уметничка снага писца и доживљај читаоца. Читалац поред конкретних информација, које добија путем читања,  открива и уметничке дубине дела. Тако он  ствара нови поглед на реалност. А замислите да говоримо о стварности у бајкама, као у овој, а замислите да те бајке нису дуге, већ, гле чуда, кратке! 

„Мачка звана Миш“, збирка прича, указује на оксиморон, парадоксалан поглед  на реалност бајке. У потрази за књигама за децу поверење ми уливају наслови који провоцирају пажњу и машту. Каква је то мачка-миш, шта је у њеној глави, шта жели да ми поручи... Не прихватам наслове и садржаје који подилазе данашњој моди, већ наслови који интригирају пажњу детета/читаоца, који ће га позвати на узимање књиге, прелиставање и читање. 

На први додир књига је феноменална опремљена - фантастична корица и илустрације већ су ми указале да ће ми се комплетна свидети, иако је за децу. 

Шеснаест бајковитих кратких прича су „кључићи за улазак у чудесни  свет...а ко год је тамо ушао није пожелео да га икад напусти“. ​Андргеј Сен-Сењаков има оригинални приступ темама. Стил  ми се посебно допао -  чулан.  Текстом једре  реченичне кованице, које по мом мишљењу, имају  драгоцену естетику (... ваздух који је упао у свиралу постао је тако густ да се могао јести кашичицом. Понекад је музика била од јагоде, а некад од малине...а некад налик на шарену лажу - Тршчана свирала). У овим бајкама с једним крилом лете птице „бинјао“, праве гнезда од плаве глине; птице које никад не умиру, већ када остаре претварају се у плаву маглу.

Магичност нарације прати својеврсност илустрације – једноставног меланхоличног темперамента; умирују хладним тоновима, пресечене комлементарним нијансама, а у неким илустрацијама јасно јарка боје детаља узима примат и центар пажње (црвени кишобран). Илустрације нису инфантилне, како су деца навикла, али су неоспорно уметничка достигнућа високих естетских домета. Уживање је посматрати их, као да су их реченице произвеле: Можеш њиме отворити било која врата нацртана КРЕДОМ, оловком и бојама. Иза сваких врата се налазе степенице које воде у чудеснисвет, онога чега још нема, али ће ускоро бити.

О ПИСЦУ:

Андреј Сен-Сењков је песник, прозни писац, преводилац. Написао је 15 књига, превео десетак и добио многе награде. Његова поезија преведена је на 25 језика. Први је открио да је ускличник траг који је оставила тачка кад је поскочила од среће.

   


                                          МАЧКА ЗВАНА МИШ 

Ученици четвртог разреда ОШ „Алекса Дејовић“ Севојно ИО Злакуса, са својим учитељом Радованом Павловићем, реализовали су пројектну активност „Читањем градимо лепши свет“. Циљ пројекта је био подстицања лепог говорништва/изражајног читања, развијање читалачке свести и неговање читалаче културе.

Указивање ученицима да је ангажовањем више чула важно за учење, доживљавање и правилно перципирање, јер тиме спознајемо нову уметничку димензију и обогаћујемо духовну интелигенцију. Потребно им је било приближити приближити креативно читање; уз корелацију са ликовним, литерарним и звучним ефектима; достићи нови ниво уметничког поимања и дечјег стваралаштва. У општем циљу је приближавање књиге/читања као пермананта  у афирмацији читалачке културе и уметности.      

Бирали смо збирку кратких уметничких бајки за децу „Мачка звана миш“, Андреја Сен-Сењкова, која је на креативан начин промовисана и тиме подстакнут озбиљнији приступ штиву. Књига је магија, читање је портал преко кога се улази у чаробан свет - нарочито у ситуацијама када из куће не можемо никуда. А књигом можемо. Завршница пројекта, или коначан производ, је видео-прича – комбинација изражајног говора, музике и слике. Нова магија.

У  пројекат је укључено четрнаест ученика комбинованог одељења (10 ученика IV разреда и 4 ученика III разреда). План пројекта се са стоји из неколико етапа, а његова реализација планирана је пет недеља. 

Корелативним приступом ученици су радили кроз  српски језик, ликовну културу, музичку културу.


ВИДЕО-ПРИЧЕ

1. ГРАД НЕВИДЉИВАЦА                    
    Давид Лијескић

2. ПТИЦЕ СА ЈЕДНИМ КРИЛОМ        
    Виктор Ковачевић

3. ПАС ЗВАНИ КИШИЦА                     
   Димитрије Станкић

4. МАЧКА ЗВАНА МИШ                      
    Неда Јовановић

5. ЧИКА МАЉЕВИЧ                            
    Ана Дробњак

6. ПАУЧИЋ ПАВЛЕ ...                        
    Давид Лијескић

7. МАЂИОНИЧАР ТАРТИНИ            
    Данило Петронијевић

_____________________________________

​1. БАЈКА О МИШУ                                

    Милица Тешић

2.  ПРИЧА О ДОБРОЈ РОДИ 1            
     Дуња Сарван

3. ПРИЧА О ДОБРОЈ РОДИ 2            
    Јована Чолић

4. ПРИЧА О ДОБРОЈ РОДИ 3             
   Андреа Савић


                ПРИГОДНИ ГОВОРИ НА ОТВАРАЊУ  ПРОМОЦИЈЕ КЊИГЕ


              ПРЕДЛОГ ПЛАКАТА ЗА ПРОМОЦИЈУ  КЊИГЕ (Алекса Тешић) 

                      ЛИКОВНИ РАДОВИ НА ОСНОВУ ПРОЧИТАНИХ ПРИЧА 



Кораци приликом вођења књижевног догађаја

1.Обраћање присутнима. Када се обраћамо присутнима на неком културном догађају, обраћамо се с уважавањем и манирима. На пример:

Драги ђаци, уважени родитељи и сви љубитељи књижевности, добро вече! Добро дошли на промоцију књиге „Мачка звана Миш“.

2. С обзиром на то да је ово културни догђај, а тиче се књижевности, потребно је прво рећи нешто о значају читања, о важности књиге у животу детета, појединца.

3. Затим, говорити о пројекту „Читањем градимо лепши свет“: колико је пројекат трајао, какве су све активности у пројекту, поменути неколико прича из књиге... На пример:

Ово није обична промоција, већ посебна. Посебна је по томе што су на њој радили ученици 3. и 4. разреда ОШ „Алекса Дејовић“ из Злакусе.

 

ПЛАН АКТИВНОСТИ ПО НЕДЕЉАМА

1. недеља

Договор око пројекта – трагање за текстовима/избор; представљање плана пројекта.

2. недеља

Избор бајки, пружање повратне информације; рецензија изабране књиге за децу на блогу

3. недеља

Писање сопствене бајке. Вежбе читања - импостација гласа, дикција, пауза, градација, емотивни набој, темпо читања; снимање говора, пружање повратне информације.

4. недеља

Израда плаката за културни догађај „Читањем градимо лепши свет“

5. недеља

Изложба литерарних, ликовних и аудио-визуелних радова на блогу „Кредарт“

Писање пригодног говора за отварање изложбе и књижевне вечери за књигу „Мачка звана Миш“;

 

Постављање виртуалне изложбе на блогу.

Повратна информација преко Вибера или Зоом апликације

 

ЗАКЉУЧАК :

У закључку рећи шта смо желели да постигнемо...да ли нам је било лепо, узбудљиво док смо стварали.... На пример:

Ми као разред успели смо да дамо допринос једном уметничком стварању и то говором, писањем, сликом и музиком. Нисмо желели да нашим видео-причама одвојимо читаоца од књиге већ да је нашим приказивање приближимо читаоцу, да га заинтересујемо. Надам се да смо у томе успели..


Припрема за в
идео материјал који најављује догађај:

Милица:

Добар дан свима!

Добро дошли на промоцију књиге „Мачка звана миш“. Ми, ученици 3. и 4. разреда из ОШ „Алекса Дејовић“ из Злакусе, радили смо шест недеља на овом пројекту. Пројекат је назван „Читањем градимо лепши свет“.

Стефан:

У овом времену наставе на даљину успели смо и да уживамо у књижевним делима, јер читањем и лепим говором негујемо читалачку културу.

 

Ивана:

Не постоји лепши филм од филма који се читањем развије у нашој глави. А како то градимо лепши свет.

Јована:

Одабрали смо збирку кратких бајки „Мачка звана Миш“. Ово је фантастична књига руског писца Адреја Сен Сењкова. Он је својом лепотом литерарног израза успео да ову књигу учини магичном.

Дуња:

А ми смо је учинили још магичнијом. Читајући приче трудили смо се да их што боље прочитамо. Комбинујући слику, глас и звук саградили смо нови свет, лепши.

СНИМАЛИ СМО ВИДЕО-ПРИЧЕ.

Андреа:

И не само то, некоме смо помогли да пронађе књигу која је добра, за рођендан на пример. Ова надахњује. Обилује и одличним илустрацијама ликовне уметнице Марије Јевтић.

Димитрије:

Сигуран сам да не волите да киснете на киши. Али, један пас воли. Зову га Кишица. Овај пас освојиће срца читалаца. Гледајући и слушајући моју видо-причу покиснућете са њим. И не бојте се, вреди!

Данило:

У мојој причи реке теку у супротну страну, снег лебди у ваздуху, а Месец се претвара у Сунце. Моја видео-прича је магична као и њен мађионичар Тартини. Послушајте је на линку.

Давид:

Овде сам друштво! Видите ме! А, да, па ја сам невидљив...али нема везе. То што ме не видите, не значи да ме не чујете. Зато, добро ме чујте. У овој причи живе Невидљивци, као ја. А да бисте их видели, погледајте МОЈУ видео-причу „Град невидљиваца“

Ана:

Некоме свет невидљив, а некое у облику квадрата. Сигурна сам да нисте видели цвеће, облаке и ластавице квадратног облика. Али руски сликар Маљевич, јесте. Упознајте његов свет кроз моју видео причу.

Виктор:

Ако никада нисте видели лет необичних птица са једним крилом, сад је прилика. Моја прича је плавог тона, досеже до Јапана и вечна је, као и њене чудесне птице „бинјао. Сазнајте као лете „Птице са једним крилом“.

Алекса:

Да би магија била већа, правили смо плакате. Ја са се потрудио да насловну страну књиге учиним уверљивом, а на учетељском блобу “Кредарт“ погледајте и остале наше ликовне радове мојих другара из одељења.

Никола:

У овом пројекту били смо и литерарни ствараоци: писали смо личне бајке, пригодне говоре за промоцију књиге „Мачка звана Миш“. И уживали смо у томе.

Неда:

Да бисте сазнали о осталим причама мораћетe пронаћи књигу „Мачка звана Миш“. То није тешко. Потражите је у библиотеци или у књижарама Службеног гласника, јер је она њен издавач. До тада уживајте у нашим видео-причама. И читајте, немојте да се стидите, што више читате више видите.

           



Нема коментара:

Постави коментар

УСКРС ДУХА

  Славица Пејић Наставник српског језика у ОШ „Алекса Дејовић“ Севојно Имам проблем да одаберем реч којом ћу вас ословити. Готово половину ж...