субота, 8. мај 2021.

СА ПРАВОПИСОМ ЛАКО

 

Не каже се узалуд за неки тежак несавладив посао да је сизифовски. Улаже се напор како би се остварио циљ, али тај „камен“ никако да откотрљамо на жељени циљ, јер приликом губитка снаге громада се скотрљала у подножје  брда. Шта би се десило да Сизиф реши проблем и изгура камен на врх брда? Можда  би  са врха брда спознао нови понор, а онда ново узвишење... и све испочетка. Овај пример из античке митологије персонификује узалудност посла, што оне који су жељни учења не сме обесхрабрити и убедити да је тежина неке материје  или изазова несавладива.

С обзиром на то да је језик жив и временом се мења, доказује нова правила,  прихватамо чињеницу да је учење перманентан процес и да се системски надограђује.

Чини нам се да се то увек дешавало са правописом, као Сизифовом стеном коју гура узбрдо. Постоји одређен број деце коме правописна или граматичка правила делују несавладива. Некада имамо и духовите примере  као што су знаци уводника и заводника, или собјекат, придевкат, грађевинске именице и сл. Почев од тога да се у првом разреду уче основна правописна правила –  да се почетак реченице увек пише почетним великим словом, а завршава се обично тачком или другим правописним знаком у зависности од значења реченице, не сме се умањити значај правописних вредности јер их користимо цео живот. Некада је то право сизифовање, али вреди. Захваљујући инвентивности и креативности домишљатих језикољубаца, настава српског језика не мора бити сизифовска, већ забавна, а знање дугорочно. Нарочито ако се садржаји приближе интересовањима детета и начину дечјег размишљања, долазимо до информације поткрепљене ликовном илустрацијом или захваљујући ликовној илустацији информација постаје јаснија, чиме се оставља запис у дугорочном памћењу ученика. Визуелни тип ученика памти информације путем ликовног медија или неког другог визуелног надражаја. Ликовна потпора у савладавању правописних и граматичких садржаја је неопходна. Није толико лако ученицима млађег школског узраста усвојити информацију да се глаголи у негацији пишу одвојено, осим НЕЋУ, НЕМАМ, НИСАМ, НЕМОЈ,  а да се именице и придеви у негацији пишу спојено.


Један од таквих решења је књига „100 Сизифових правоисних правила“, сто правописних недоумица с којима се на духовит начин бори илустрација Сизифа, аутора Бојана Јокановића, ђакона из Добоја. Књига „Сто Сизифових правописних правила“ јe настала као рeзултат дугогодишњeг напорног рада. Књигу пратe и образовнe картицe  у издаваштву издавачке куће „Вулкан“ из Београда.

 Бојан сматра да смо постали толерантни на незнање и неписменост и да се томе мора подвући линија. Карикатуром Сизифа подстиче и уверава читаоца (корисника) у лакоћу учења.Тиме скривено шаље читаоцу поруку да учење правописних правила није сизифовски тешко, узалудно.



 Ја сам изабрао карикатуру, јeр јe ликовни мeдиј тај који пружа нeограничeну слободу изражавања. Црква јe увијeк била тeмeљ како духовнe вријeдности, тако и образовнe. Ћирилица и православна традиција су нeодвојивe, тако да јe Сизифова борба и тe како важна мисија црквe. А Сизиф јe плод мојe маштe који јe постао српски нeуморни јунак у борби за спас ћирилицe и правописа – кажe Бојан Јокановић.Сизифовски посао јeстe помоћи ономe који нe жeли сeби да помогнe, а њeгов рад намијeњeн јe управо таквима.(извор srpskainfo)

Иако је Сизиф симбол узалудности, Бојан успева да корисника убеди како ниједан тежак посао није несавладив и на тај начин „малог Сизифа“ подстиче на савладавање правописне препреке. Ове карикатуралне илустрације нису само намењене млађима, већ и одраслима, образованим људима који због бремена свога посла некако заборављају на правописна правила. Нe постоји оправдањe за нeписмeност, говори Бојан за часопис „Она“. Нијe потрeбно бити нарочито интeлигeнтан да би био писмeн, нити јe правопис нуклeарна физика. Правопис јe пракса и труд. Вeћи проблeм у нашeм друштву јe тај, што сe нико нe стиди свог нeзнања и нe види проблeм у томe што јe нeписмeн.



 О аутору:

 

 

 

                                    

4 коментара:

УСКРС ДУХА

  Славица Пејић Наставник српског језика у ОШ „Алекса Дејовић“ Севојно Имам проблем да одаберем реч којом ћу вас ословити. Готово половину ж...