петак, 14. мај 2021.

ПОЕЗИЈА КАО ИГРА И УЧЕЊЕ - интервју

Интервју са учитељицом и песникињом Љиљаном Андрић

Поводом обележавања дана рођења песникиње Десанке Максимовић, 16. маја, упознајемо вас са просветним радницима који су и сами поете. Они своје умеће уносе у учионицу и снагом лирског духа оплемењују дечје душе, учење чине лакшим, а наставу интересантнијом. Из златиборског краја представљамо Љиљану Андрић, учитељицу ОШ „Миливоје Боровић“ у Мачкату. Поред учитељског позива и ангажмана у књижевности, Љиљана Андрић је својим радом значајно допринела културној баштини завичаја.

 Ауторка је неколико књига поезије које је представљала на многим фестивалима.

Због чега сте одлучили да постанете учитељица?

Још у основној школи манифестовале су се моје просветарске предиспозиције - пружала сам вршњацима помоћ у раду и објашњавала домаће задатке. После завршене гимназије, морам признати, један од фактора због којих сам уписала Учитељски факултет је тај што сам студирала у свом граду, нисам морала да се адаптирам на нове услове живота, а била сам и помало неодлучна при избору занимања. Међутим, током прве године студирања, за време стручне праксе заволела сам учитељски позив и схватила да је ово мисија којом желим да се бавим остатак живота. Сада не знам да ли бих, да сам изабрала неки други позив, умела оволико да уживам у раду.

Учитељи су често свестране личности. Међу њима има спортиста, певача, уметника. Када сте почели да пишете поезију и шта вас је подстакло?

 Одувек сам имала осећај за римовање, али до пре десетак година нисам записивала стихове које сам стварала. Први које сам забележила били су наменски - одређивање непознатог броја у једначинама. Идеју сам добила на часу математике, да ученици уз моју подршку, на овај начин лакше усвоје сама правила решавања једначина. Значи, моја основна мотивација су била деца. Касније су настајали спонтано, најчешће у учионици, током трајања часа. Записивала сам, делила са колегама на друштвеним мрежама, они их користили у раду и то ми је био добар путоказ да имају своју сврху и вредност. Своје стваралаштво називам и “професионална деформација”, јер су моји стихови намењени деци млађег школског узраста, како они из градива, тако и они о радостима којима смо окружени.

Да ли су неко књижевно дело или аутор утицали на ваш уметнички изражај?

Не бих да сам ко и они, нек ме пусте, знам ја где ћу, зато јавни проглас дајем ДА ОДРАСТЕМ, Е БАШ НЕЋУ!” Успела сам да сачувам дете у себи, искрено радовање свакој ситници која нас окружује, љубав према игри, другарима, знатижељу, уметничку црту да видим лепоту тамо и где није директно експонирана... Инспирација су ми ђаци, њихови несташлуци, хтења, жеље, неслагања, могућности, искреност, непосредност, ведрина, лепота одрастања. Свему додајем и средину, лепоту природе и лепоту духа људи који ме окружују.

Како се кроз поезију може учити математика, природа и друштво или неки други предмет?

Поезија је игра речима и кроз риму на неосетан начин деца индиректно уче, усвајају знања која се иначе не усвајају лако. Кроз песме у загонеткама, деца развијају самостално и логичко мишљење, чак и имају мотивацију да и сами изразе своју креативност стварајући стиховане питалице. Имамо сликовите и занимљиве паное у учионици, па спонтано и несвесно усвајају садржаје, развијају фотографско памћење.

Десанка Максимовић је у својој поезији имала три главна мотива – дете, игру и природу. Која нит још спаја вас и чувену песникињу? Шешир се не рачуна.

Најлепша крива линија на светуосмех. Нисам имала част да је лично упознам, али су ми асоцијације на њено име мио и топао осмех, смиреност, љубав која зрачи из погледа. Осмех разоружава, детаљ који је немогуће не приметити, шири позитивну енергију, чини да кораци кроз бивствовање буду лакши и амортизује животне потешкоће.

Зашто је поезија важна за младо биће?

Поезија негује позитивна осећања код деце, развија емпатију, толеранцију, мотивише их да се друже и склапају нова пријатељства, али их истовремено учи многим животним мудростима и пружа им поуке.

Сарађујем са песницима и композиторима који су такође просветни радници и који добро познају потребе дечје душе и њихове жеље. Како поезија оплемењује дечје душе, тако и музика кроз композиције оживљава стихове. Зато су између поезије и музике нераскидиве везе. Своју љубав према поезији преносим и на своје ученике, који се радо одазивају на литерарне конкурсе, показујући своја песничка умећа. На многим од њих су награђивани и похваљивани.

Моје песме су објављиване у многим часописима, као и у антологијама за децу, нашле су место и у антологијама композиција. Учесник сам бројних међународних песничких и музичких фестивала у Србији, Босни и Херцеговини и Црној Гори. До сада имам објављене четири књиге: Шта ћу кад сам дете лета” (Пегаз”, Бијело Поље, 2016); Акорди стихова”, компоноване песме на моје стихове (Љубостиња”, Трстеник, 2017); коауторску књигу са др Љиљаном Ђуровић Еколошка дечја права и обавезе” (Друштво учитеља Горњи Милановац, 2018); коауторску књигу са учитељицом Луцијом Тасић ,,Природи на радовање” (ОШ Десанка Максимовић” Косовска Каменица, 2020).

Имам бројне примере добре праксе, захвалнице, дипломе, као и награде на међународним фестивалима музике за децу.

Какво је ваше искуство у раду у сеоској школи?

Учитељ у мањој сеоској средини ужива велико поштовање родитеља ученика, као и осталих становника. На свежем и чистом ваздуху смо, па имамо и могућност непосредног контакта са природом – држање часова у природи и физичких активности, што је врло битно за дечје здравље и правилан развој. Мањи је број деце, упућени смо једни на друге, пружамо међусобну помоћ, сарађујемо и ван времена и тема посвећених настави.

Које занимљиве акције сте организовали са ученицима?

Најучесталија нам је екологија, чишћења школског дворишта и околине, прикупљање материјала за рециклажу (папир, стакло, лименке). Наша школа има статус Еко школе и веома смо активни у свакој акцији коју организује. Израђивали смо различите украсне и употребне предмете и учествовали у хуманитарним акцијама (Неке од њих су Помоћ за Марту”, За Мињу”, хуманитарни пакетић) и на ђачким вашарима .

Колико су родитељи присутни у животу школе на селу?

У свом досадашњем раду (18 година стажа), заиста имам све похвале на рачун родитеља. Одлични су сарадници, удруженим снагама делујемо у интересу напретка деце. Подржавају сваку нашу идеју, радо се укључују у заједничке акције, предлажу нове, интересују се за напредак деце. Уважавамо једни друге, поштујемо, сарађујемо и пружамо добар модел понашања. Иако живимо у малој средини и овде су родитељи запослени у фирмама, огромна већина њих довољно времена посвећује деци, њиховим потребама и склоностима.

Да ли је у плану нова књига поезије или неки пројекат са ученицима?

Едукативни садржаји са тематиком из српског језика, математике и света око нас стрпљиво чекају свој тренутак да угледају светлост дана. Песме се увелико користе широм региона и верујем да би било лепо упаковати их у корице и имати на једном месту. Стихови из градива су већ обучени у музичко рухо (компоновани су) и када би се заједно нашли у једној књизи, то би био комплетан спој поезије и музике. Што се пројеката тиче, увек смо динамични  обележавамо тематске дане и недеље, активно се укључујемо у хуманитарне акције, а често се идеја о новом роди на самом часу. Морам да похвалим ученике, увек радо прихватају све што је другачије, неустаљено, истраживачко и у свему испољавају своју креативност.

Постоји ли  песма  која Вас најбоље описује?


Радујем се

Радујем се сунцу свету,

дашку ветра и покрету,

јутру што ме зраком буди

и топлини драгих људи.


Радује ме цвет што лати,

лептир пољем док крилати,

цвркут птица, мирис бора,

песма цврчка, зов мора.


Зеленило, души храна,

тишина и смирај дана,

облак што се небом шета,

све то воли дете лета.

Нема коментара:

Постави коментар

УСКРС ДУХА

  Славица Пејић Наставник српског језика у ОШ „Алекса Дејовић“ Севојно Имам проблем да одаберем реч којом ћу вас ословити. Готово половину ж...