ЕКО јелке
У оквиру активности у којима се јача улога учeника у заштити животнe средине реализоване су планиране активности „Као прво, спаси дрво“. Шуме имају непроцењив значај за очување животне средине – штите животну средину од загађивања, већа шумовитост даје бољи квалитет ваздуха, јер шума само на једном хектару произведе око 800 тона кисеоника годишње.
За годину дана један хектар четинарске шуме филтрира 30 до 35 тона прашине. Еколошка свест се развија још од предшколске установе, прко основношколског образовања – перманентно праћење и учење о еко култури. Развојем еколошке свести градимо себе/ученике да негују/мо културу опхођења према природи, правилној слекцији отпада и рециклажи.
Деца
се радују Новој години, кићењу, украшавању јелки. Многи од њих се обрадују
посеченој јелци, јер краси дом у новогодишњој атмосфери. Тим чином показују
неосетљивост према природним ресурсима и осионост у опхођењу према дрвету, што није манир еколошког понашања ком
стремимо.
Децу/ученике
учимо да је очување дрвета једнако као и
његово спасење. Развојем еколошке свести појединца интезивнија је појава
прављења еколошких јелки од рециклажног материјала, чиме се спречава њихова
сеча. Машта и креативност су поља у којима се ученицима такви проблеми указују
и приближавају. Учествовањем у дијалогу трудили смо се да питањима, порукама
дамо афирмативни тон:
– Пружимо нешто природи, не узимајмо само.
– Иако је лепо
украшавати јелку, још је лепше измислити своју.
– Ја ћу бити тај/та који/која ће једно дрво
ове године спасти.
– Сачуваћу дрво да и даље живи, и да на њему
и у њему живе (врапци, инсекти...)
– Што их више сачувам, више чистог ваздуха. Не
уништавајмо јеле и борове.
– Не сецимо га олако, уместо његовог
украшавања, нек оно буде украс природе.
– Као прво, спаси дрво!
Кроз
занимљиве ученичке радове добијали смо питања, одоворе, али и иницијативе. С
обзиром на то да смо у новогодишњој атмосфери у том духу су и биле наше
активности с циљем да ученици схвате колика се штета наноси сечом јела за Нову годину.
Активношћу „Као прво, спаси дрво“ унапређивали
смо знања и ставове о животној средини, развој еколошке свести и јачању међупредметних компетенција.
Млађи школски узраст ОШ „Алекса Дејовић“ издвојеног одељења у Злакуси и Крвавцима, са њиховим учитељима, осмислили су активности кроз тематски дан (2-6 и 3-6, учитељица Светлана Јелић), пројектну наставу (4-6 учитељица Милена Жунић), једносменски рад (1-5 уч. Љиљана Веизовић), дигитални свет (1-6 уч. Радован Павловић), ликовна активност (васпитачица Злата Јањић).
Креативност је семе које се у млађем школском
узрасту „сади, залива и негује“, јер само тако ће дете постати креативно биће.
А то је посао, нас учитеља. Наше јелке су настале од креативног набоја и расположења ученика у чијем
смо рааду и продуктима сви уживали. Од материјала су коришћене пластичне флаше, чепови, картони,
корнети јаја, пластичне сламчице,
штапићи за уши, темпере, игла, конац, мале тканине...)
Свако од учитеља је са својим
ученицима имао задатак да направи своје дрво/јелку. Предшколци су имали задатак
да донесу ваљкасте картоне од тоалет папира, да их спајају и уз помоћ
васпитачице да нижу облике од најдужег до најкраћег, онаквог облика каква је и
јелка. Након тога су облике повезали канапом и окитили јелку. Одушевљење ученика
је било очигледно јер до сада нису правили необичне јелке. Слично су урадили и
прваци са шареним пластичним сламчицама. Сламчице различитих дужина ређали у
облик квадрата, након чега су маказама секли њене крајеве све док не добију
облик троугла, као код јелке. Такође су од картона секли троуглове које су
бојили темперама, користивши штапиће за уши за тапкање по њима. Тиме се остављао
отисак, флека која је подсећала на новогодишњи украс. Након сушења јелке су лепљене
на дрвене штапиће које су омогућавеле стабилност на изложбеној постави. Прваци
у Крвавцима (1-5) су на занимљив начин искористили пластичне чепове и сецкану
пластику чијим су ређањем правили стабло и гране.
Ученици другог и трећег разреда (2-6 и
3-6) су максимално испољили своју креативност чији су завршни радови све
изненадили. Направили су неколико јелки од различитих материјала. Своје
продукте представили су и као честитке на којима је жеља у новогодишњем тону. У
учионици су донели много зелених флаша чије дно су секли и искористили за једнодимензионалну
еко јелку, а од остатка пластике су резали гране које су низали на пластичну осовину,
све док није изникла прелепа тродимензионална еко јелка.
Слично су урадили и са корнетима од
јаја, чије су шупљине пунили пластичном масом и шареним папиром. На часу
математике решавали су занимљиве задатке дељење и множења са еколошким
садржајима: Испод еколошке јелке постављено је
50 пакетића од картона. У сваком пакетићу су 4 чоколадице. По колико чоколадица
ће добити петочлана породица ако сваки члан добије исти број чоколадица?
Ученици четвртог разреда одељења у
Злакуси су наравили занимљиву етно јелку са мотивима и симболима краја који говоре
о традицији старој око 400 година. На пројектној настави су везли етно мотиве
на тканини, бојили препознатљиве облике са ћилима које су се на етно јелци
понашали као новогодишњи украси.
Нема коментара:
Постави коментар