Бити посебан данас свакако
може бити синоним за различитост. Такав атрибут изискује различита тумачења и
контраверзе. Међутим, „посебан“ не мора бити етикета која указује да је дете на
известан начин чудно – другачије, и то не ако се створи клима у разреду у којој
ће се свако дете осећати једнако вредним.
Ова појава појављује се још у школским клупама
када је нечија необичност очигледна, било да је условљена неким развојним
недостатком, особеношћу или даравитошћу.
Тако, данас имамо
појаву где је изврсност омаловажена, јер
је општост и просечност у већини.
А шта ако би сви били посебни на неки
начин? Можда свако од нас има нешто што нас чини јединственим и друштвено
вредним? Свакако, свет би изгледао лепши ако би се сви тако осећали, јер не би
било ни појаве дискриминације, јер су сви посебни и различити. Данас у окружењу
колективне општости под стегама просечности, посебност се урушава, јер све што
је добро, а искаче из оквира општег, наилази на осуду и тежњу да се упросечи.
Бити другачији тумачи се као бити чудан,
што међу вршњацима наилази на отпор, омаловажавање и дискриминацију. Без толеранције.
Толеранција је реч која се данас олако изговара.
Заправо, она је синтеза више моралних начела које би човек требало да има
не би ли био исправан и пожељан грађанин савременог друштва. Само толерантни,
правични, са великом дозом емпатије, можемо ученицима бити добар модел, јер је
то неопходно за развијање духа и свести социо-емоционалне личности ученика.
УЛОГА УЧИТЕЉА
Улога учитеља је та да створи једну климу
како би општа слика била прихватљива за све. Управо то, ми учитељи, морамо
подстицати и гајити код детета, указивати му на то да је сопствена слика лепша
од оне која нам се чини да није, и да је слика о другима вредна исто колико и
наша. Тако се прави равнотежа између толеранције и нетолеранције, где може лепо
да се учи, без омаловажавања, дискриминације и сегрегације.
Узмимо
пример животиња. Наиме, свака је створена за нешто, свака је посебна на свој
начин, а притом различита од друге. Све оне имају исте потребе, а могу
бити у групама као једно друштво које
функционише. Ако нешто научимо од њих биће нам лакше да деци објаснимо да је
добро бити другачији од других, а да ипак сви могу функционисати јединствено.
У
ОШ „Алекса Дејовић“ Севојно, једној од модел школа у Србији која негује
инклузивно образовање, у издвојеном одељењу у селу Злакуса, одржана је завршна
представа 4. разреда „С оне стране дуге“. Представа је извођена за родитеље,
наставнике и ученике школе. Подстакнут питањем ученика: „Да ли је тачно да ако
се прође испод дуге може се постати неко други?“, написао сам драмски текст у
ком је свако од ученика био нека животиња која се запутила испод дуге, у неки
други свет, лепши од
сопственог. А
није ли тако и у животу, пожелимо да будемо оно што нисмо, залутамо у магли
кризе идентитета. У тој замисли и жељи да будемо лепши у својим очима и очима других,
можемо начинити грешке.
Представа истичe јасну поруку: Останитe то што јeстe, посeбни и
различити и учи дeцу да бeз обзира на то што јe занимљиво бити нeко
други, трeба волeти и поштовати сeбe. Након овог извођења представа је наставила да живи.
„С оне стране дуге” једна
је од награђених активности за допринос образовном друштву у ком се негују људске вредности, на конкурсу фондације Жане Борисављевић „Ухвати живот” (Образовање плус). Препозната је прво као завршна представа 4. разреда
основне школе, која је касније наставнила свој „живот“ у Удружењу инвалида.
У сардњи са Удружењм инвалида церебралне и дечје парализе и Друштва
параплегичара Ужице, који су аутори пројекта о инклузивним драмским радионицама, реализовали су представу у
пуној сали народне библиотетке. Учествовало је једанаест учесника од којих су четири учесника чланови Удружења инвалида
церебралне и дечје парализе, четири ученика ОШ „Алекса Дејовић“, један из
Уметничке школе Ужице, васпитач из предшколске установе „Полетарац“ и један
родитељ.
Представа има слојевиту поруку, скривену, али снажну:
Децо, ми не бисмо то
што хтесмо,
не требамо ништа
крити,
остаћемо то што
јесмо…
ПОСЕБНИ И
РАЗЛИЧИТИ
На уверљив,
сугестиван начин, публици преносе особе са тешкоћом у развоју, јер оне, кроз
животиње, поручују да су сами себе прихватили такве какве јесу, и да су њихов
недостатак претвориле у посебност. Као такве оне „пливају“ у бујици живота. А,
зар није тако и у животу?
Глумци у представи: Ана Ђокић (жирафа),
Марија Карадаревић (ној), Никола Јовановић (крокодил), Павле Марић (лав), Нађа
Јанковић (газела), Рада Радојевић (зебра), Сара (кобра) и Анђела Вучковић
(мува), Јана Ђокић (мајмун), Милица Рабасовић (слон) и Ксенија Шупић (крунасти
ждрал).
Svaka čast! Bravo učitelju!
ОдговориИзбришиHvala! Prati "Kredu".
ОдговориИзбриши